برگزاری دوره آموزشی فرهنگ سازمانی و ارتباطات موثر
در دفتر آموزش و پژوهش استانداري تهران
دوره آموزشی فرهنگ سازمانی و ارتباطات موثر در دفتر آموزش و پژوهش استانداري تهران برگزار شد.
دوره مذکور شامل دو بخش کلی بود در بخش اول ابتدا به تعریف فرهنگ، ابعاد و لایه های مختلف آن، ریشه های شکل گیری فرهنگ و اهمیت نقش آن در شکل گیری افکار و رفتار افراد پرداخته شد. سپس فرهنگ سازمانی، نقش آن در جهت دهي به رفتار كاركنان و اهمیت آشنایی با آن برای مدیران و کارکنان، چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمانی، و . تشریح شد.
همچنین به چند مطالعه مهم در خصوص تفاوتهای فرهنگی بین جوامع مختلف (از جمله مطالعات گرت هافستد و کلاکهان و استرادبک و .) اشاره گردید.
در بخش دوم از دوره مذکور(ارتباطات موثر) ، ارتباطات و اثربخشی ارتباطات تعریف شده و اهمیت ارتباطات در موفقیت های فردی و سازمانی، مدل ارتباطی، موانع ارتباطات موثر و. تشریح شد. در ادامه به برخی از تکنیکهای ارتباطات اثربخش ( از جمله تحليل رفتار متقابل، پنجره جوهري و . ) اشاره شده و با استفاده از روشهاي ذكر شده، تمرينهايي جهت بهبود ارتباطات اجرا گرديد.
سر فصل مطالب قسمت اول دوره (فرهنگ سازماني) :
- ويژگيهاي عمومي فرهنگ سازماني
- عوامل موثر بر فرهنگ سازمانی
- سطوح فرهنگ سازماني
- مقايسه فرهنگهاي ضعيف با فرهنگهاي قوي
- اثرات سازنده و ويرانگر فرهنگ سازماني
- ارتباط فرهنگ سازماني با ساير مولفه هاي سازمان
- نقش فرهنگ در اثربخشي و كارآيي سازمان
- انواع فرهنگ سازماني
- ايجاد و حفظ فرهنگ سازماني
- شيوه هاي فراگيري فرهنگ در سازمان
- تغيير فرهنگ سازماني
- آشنايي با تحقيقات مختلف در رابطه با فرهنگ سازماني و ملي
- تفاوت و ارتباط بين فرهنگ سازماني و فرهنگ ملي
- ويژگيهاي فرهنگ از ديدگاه هافستد
- فاصله ميان افراد در جامعه بر پايه قدرت و اختيار
- ميزان اجتناب از مخاطره(ريسك پذيري و محافظه كاري)
- گرايش فردي در برابر گرايش گروهي
- گرايش مردسالاري در برابر زن سالاري
- تاثير ويژگيهاي فرهنگي بر رفتار افراد در سازمانها و جامعه
سر فصل مطالب قسمت دوم دوره (ارتباطات موثر):
بخش اول: ارتباطات و اثربخشی ارتباطات
– ارتباطات چیست
– ارتباطات اثربخش چیست و به چه عواملی بستگی دارد
– موانع ارتباطات موثر
– ادراک چیست و چه تاثیری بر ارتباطات دارد؟
– خطاهای ادراکی چه چیزهایی هستند؟
– شخصیت ، نگرش و یادگیری چه تاثیری بر ارتباطات دارند؟
بخش دوم: آشنایی باتحليل رفتار متقابل يا تجزیه و تحلیل تعاملی (Transactional Analysis)
– چگونگی شکل گیری شخصیت
– شخصیت از نگاه تحليل رفتار متقابل
– مبانی تحليل رفتار متقابل (تجزیه و تحلیل تعاملی)
– تاثیر تحليل رفتار متقابل (تجزیه و تحلیل تعاملی) بر اثربخشی ارتباطات
– کودک درون چیست
– حالات من شخصیت (والد – بالغ – کودک)
– مراودات بین حالات من
– تمرین هائی برای بهبود ارتباطات
– اختلال در شخصیت از دیدگاه تحليل رفتار متقابل (تجزیه و تحلیل تعاملی)
– نوازش ها و انواع آن
– بازی های روانی
– وضعیت زندگی
– تحلیل زندگی نامه یا پیش نویس زندگی
بخش سوم: پنجره جو-هری
– آشنایی با مبانی پنجره جوهری
– ابعاد مختلف شخصیت (خود آشكار ، خود نهان ، خود كور ، خود نامكشوف)
– ساز و كارهای موثر بر شناخت فرد و ديگران از همديگر
– خود گشودگی یا خودبازنمائی
– مزایای خود بازنمایی
– موانع خودبازنمائی
– سطوح بهینه خودبازنمائی
– تمرین ها (ارزیابی خودبازنمائی، عادت کردن به خود بازنمائی)
بخش چهارم: مهارتهای شنود موثر
– شنود موثر چیست؟
– گوش کردن واقعی و نمایشی
– موانع گوش کردن
– چهار گام برای گوش کردن موثر
– مدل دريافت شنونده
– سبكهاي شنود (نتيجه اي، چرايي، فرا گردي)
– سبکهای ارتباطی
بخش پنجم: ارتباطات غیرکلامی
– اشاره ها و حركتها در هنگام سخن گفتن
– حالتهاي چهره
– شكلهاي نگاه
– حركتهاي بدن
– چگونگي قرار دادن بدن
– چگونگي حمايت از پيام خود با حركتهاي دست
– چگونگي استفاده از فضا و مكان در روابط متقابل شخصي
– چگونگي حركت بدن در ارتباط با ديگران
برگزاری كارگاه آموزشی مدیریت استرس در مرکز آموزش مدیریت دولتی قزوین
– ,ارتباطات ,فرهنگ , ,موثر ,رفتار ,فرهنگ سازماني ,ارتباطات موثر ,تحليل رفتار ,سازماني ,رفتار متقابل ,فرهنگ سازماني ,تحليل رفتار متقابل ,رفتار متقابل تجزیه ,آموزشی فرهنگ سازمانی
درباره این سایت